Marknadens första verktyg för löpande förvaltning i fondförsäkring
Idun Liv lanserar marknadens första digitala verktyg för löpande förvaltning i fondförsäkring. Automatisera fondbyten, rebalanseringar och rapportering – mer tid för kunderna.
En livförsäkring är ett sätt att ge dina anhöriga ett ekonomiskt skydd till dina efterlevande. Försäkringen innebär att ett engångsbelopp betalas ut till de personer du själv valt, så kallade förmånstagare. Beloppet kan ge dina närstående en ekonomisk trygghet i en svår tid.
Du väljer själv hur stort försäkringsbeloppet ska vara, och premien du betalar beror på detta val. Det är viktigt att anpassa beloppet efter din livssituation och vilka kostnader dina efterlevande kan komma att behöva hantera.
✔ Ansök digitalt och enkelt
✔ Flexibla lösningar efter din livssituation
✔ Välj förmånstagare
Du tecknar livförsäkringen i vår digitala tjänst med BankID och får besked direkt. Du väljer förmånstagare för livförsäkringen om du skulle gå bort, det vill säga vem som ska få pengarna. Om du avlider betalas pengarna ut som ett skattefritt engångsbelopp till förmånstagare. Idun Livs livförsäkring omfattas av en av världens största återförsäkrare, vilket är en extra trygghet för dig och dina närstående.
Försäkringsbelopp | 30 år | 40 år | 50 år |
1 000 000 kr | 38 kr | 62 kr | 146 kr |
2 000 000 kr | 62 kr | 110 kr | 278 kr |
3 000 000 kr | 85 kr | 158 kr | 410 kr |
Våra försäkringar är enkla att teckna och vi har förmodligen branschens snabbaste skadereglering, vilket gör att allt fler kunder väljer att försäkra sig hos oss.
Vi är specialiserade på livförsäkringar för individer och grupper. Våra försäkringar skapar förutsättningar till en tryggare ekonomisk framtid för våra kunders efterlevande.
En livförsäkring ger din familj, dina förmånstagare, ett förutbestämt och skattefritt engångsbelopp ifall du skulle avlida. På så vis kan du känna dig trygg med att deras liv kan gå vidare ifall det värsta skulle hända.
Du tecknar din försäkring digitalt på idunliv.se i några enkla steg. Försäkringen gäller till den dag du fyller 90 år. Du kan ha hur många försäkringar du vill.
Förmånstagaren är den eller de personer som får ersättningen från livförsäkringen om du går bort. Du väljer förmånstagare när du tecknar försäkringen.
Om din förmånstagare bor utomlands uppge namn och personnummer om det finns, annars födelsedatum och eventuell kompletterande information så att vi kan säkerställa att det är rätt person som gör anspråk på försäkringsbeloppet.
För att teckna en livförsäkring behöver du svara på frågor om din hälsa. Om du har någon sjukdom eller skada sedan tidigare kan det påverka försäkringens pris. Uppgifterna om din hälsa är sekretessbelagda. Oriktiga eller ofullständiga uppgifter kan medföra att försäkringen blir ogiltig vid dödsfall.
Din livförsäkring upphör den dag du fyller 90 år.
Priset baseras på din ålder vid teckningstillfället och valt försäkringsbelopp. Hög ålder och högt försäkringsbelopp ger ett högre pris. Priset kan också höjas efter att du svarat på frågorna i hälsodeklarationen. Vissa sjukdomsrisker kan ge förhöjt pris. Är du rökare så får du också betala ett högre pris. Priset justeras årligen baserat på din ålder.
Om du avlider medan du är försäkrad hos oss får vi automatiskt reda på det genom folkbokföringen. Vi skickar då en blankett till dina efterlevande som de fyller i och returnerar till oss. Därefter betalar vi ut försäkringsbeloppet till den eller de förmånstagare du valt. För det mesta är pengarna utbetalda inom några veckor från dödsfallet.
Livförsäkringen gäller dygnet runt och i hela världen. Om du ska bosätta dig utomlands ska du meddela oss detta. Du kan teckna försäkringen från 18 till 64 års ålder och behålla den tills du fyller 90 år.
Du betalar månadsvis via autogiro som du signerar med Mobilt BankID.
Ja, kontakta oss om du vill ändra försäkringsbelopp.
Skaderegistrering
Idun Liv använder sig av ett för försäkringsbranschen gemensamt skade-anmälningsregister (GSR). Detta register innehåller vissa uppgifter om skadan samt uppgift om vem som begärt ersättning. Det innebär att Idun Liv får reda på om du tidigare anmält någon skada hos annat försäkringsföretag, tjänstepensionsföretag eller myndighet som handlägger likartade ersättningsanspråk. Ändamålet med GSR är att till försäkringsföretag, tjänstepensionsföretag och myndigheter som handlägger likartade ersättningsanspråk tillhandahålla ett underlag för att identifiera oklara försäkringsfall och ersättningsanspråk. Därigenom kan företag och myndigheter motverka utbetalning av ersättningar som baseras på oriktiga uppgifter liksom felaktig utbetalning från flera försäkringar för samma skada. Uppgifterna kan även användas i avidentifierad eller pseudonymiserad form för statistiska ändamål och analyser på aggregerad nivå.
Personuppgiftsansvarig för GSR är Skadeanmälningsregister (GSR) AB,
Box 24171, 104 51 Stockholm. Se www.gsr.se för mer information om den behandling av uppgifter som förekommer i registret.
Idun Liv lanserar marknadens första digitala verktyg för löpande förvaltning i fondförsäkring. Automatisera fondbyten, rebalanseringar och rapportering – mer tid för kunderna.
Idun Liv erbjuder redan idag en helt digital kapitalförsäkring, tjänstepension och privat pension inom depå. Nu lanseras samma digitala fondförsäkring helt med en handplockad fondlista, vilket ytterligare breddar bolagets utbud för både förmedlare och kunder.
Nu kan kunder till Idun Liv se sina tjänstepensioner på minPension, ett steg i att göra pensioner enklare.